آناناس، ميوه گرمسيري


 

نويسنده:مژده پورمسلمي




 
آناناس ميوه نواحي گرمسيري محسوب مي‌شود و مزه آن چيزي بين شيرين و ترش است. آناناس جسمي بيضي شکل است که در اطراف آن گل‌هايي جمع شده‌اند که اين گل‌ها هيچ ميوه‌اي نمي‌دهند. آناناس از خانواده بروملياسه است که گياهاني اغلب علفي و تقريبا درختچه مانند هستند. اين خانواده حاوي يک ماده بسيار مهم براي سلامت به عنوان آنزيم بروملين هستند.

خاصيت ضد التهاب و تاثير روي هضم غذا
 

بروملين مخلوطي از موادي است که از شاخه و ميوه آناناس گرفته شده است. در ميان هزاران مواد شناخته شده‌اي که در بروملين وجود دارد مي‌توان به بهترين آنها که پروتئين سستئين است اشاره کرد که آنزيمي پروتئيني است و به هضم غذا کمک مي‌کند. التهابات فراوان، ‌انعقاد خون و رشد بعضي از تومورها ممکن است به‌وسيله آنزيم بروملين موجود در آناناس کاهش يابد.

حفاظت از سيستم ايمني
 

ويتامين C موجود در بدن آنتي‌اکسيداني قابل حل در آب است که از قسمت‌هاي بدن که حاوي آب هستند در مقابل راديکال‌هاي آزاد که سلول‌هاي طبيعي را از بين مي‌برند محافظت مي‌کند. ديده شده است که راديکال‌هاي آزاد با افزايش پلاکت‌هاي خون موجب گرفتگي شريان و بيماري‌هاي قلبي در افراد مبتلا به ديابت مي‌شود و همچنين سبب گرفتگي راه‌هاي هوايي مي‌شود که اين گرفتگي منجر به آسم مي‌گردد و با تخريب سلول‌هاي روده باعث ابتلا به سرطان روده مي‌شود و در ايجاد درد مفاصل در بيماري‌هاي آرتروز و آرتروز استخوان مشارکت مي‌کند. اين موارد نشان مي‌دهد که چرا رژيم‌هايي که داراي ويتامين C هستند سبب کاهش اين بيماري‌ها و مانع از مبتلا شدن به آنها مي‌گردند. به‌علاوه ويتامين C، براي عملکردهاي سيستم ايمني بدن بسيار حياتي است و سبب مقابله در برابر عفونت‌هاي گوش، سرماخوردگي و آنفلوآنزا مي‌شود.
منگنز و تيامين براي ايجاد انرژي و مقابله در برابر آنتي‌اکسيدان‌ها
آناناس يک منبع عالي براي ماده معدني منگنز است، که ماده‌اي بسيار عالي براي توايد انرژي و مقابله در برابر آنتي اکسيدان‌ها مي‌باشد. تنها يک فنجان آناناس حدود 0/128 درصد از منگنز بدن را تامين مي‌کند. همچنين آناناس به غير از اينکه منبع خوبي براي منگنز است، حاوي تيامين نيز است که از ويتامين‌هايB مي‌باشد و باعث ايجاد انرژي مي‌شود.

آب آناناس
 

شيره آناناس داراي ويتامين‌هاي مختلف، عناصر معدني مفيد، املاح معدني و نوعي فرمان هضم كننده بسيار قوي است. آب آناناس در رفع نارسايي‌هاي هضمي موثر واقع مي‌شود و در دوران نمو، همچنين در دوران نقاهت، اثر سازنده و تامين كننده قواي بدن ظاهر مي‌كند و نيز داراي خاصيت رفع مسموميت است.

محافظت در مقابل از دست دادن بينايي
 

مطمئنا وقتي که بچه بوده‌ايد از مادر خود شنيده‌ايد که هويج چشمان شما را قوي مي‌سازد اما به عنوان يک فرد ميان‌سال بيشتر به بينايي خود نياز داريد. در مطالعه‌اي که انجام شده دانشمندان گفته‌اند که خوردن سه عدد ميوه يا بيشتر در روز، موجب پيشگيري از کاهش بينايي در افراد بزرگسال که بيشتر به علت تحليل تدريجي ماکولا (قسمتي از شبکيه) (ARMD)که اولين دليل براي از دست دادن بينايي در ميانسالان است، مي‌شود. در اين مطالعه که روي 110000 زن و مرد انجام گرديد، محققان تاثير مصرف ميوه، سبزي‌ها، ويتامين‌هاي A ، C ، E و کاروتنوئيد را روي پيشرفت بيماري تحليل تدريجي ماکولا بررسي کردند. در اين مطالعه، ‌دانشمندان مشاهده کردند که جذب سبزي‌ها، ويتامين‌ها و کاروتينوئيد به اين بيماري کمک نمي‌کند اما جذب ميوه‌ها اثر محافظتي در برابر ابتلا به اين بيماري دارد. شايد خوردن سه عدد ميوه در روز زياد به نظر برسد اما با مصرف آناناس در سالادها و يا به همراه ديگر سبزي‌ها اين نياز را مي‌توان به راحتي برطرف کرد.
دانشمندان آناناس را نيز جزو ميوه‌هاي ضد سرطان طبقه‌بندي كرده‌اند. تاثير آناناس در مورد افزايش كارايي سيستم ايمني بدن از ديرباز شناخته شده بود و پزشكان همواره توصيه مي‌كنند كه بيماران پس از عمل‌هاي جراحي يا دچار شدن به بيماري‌هاي عفوني آناناس مصرف كنند.
دانشمندان مي‌گويند در آناناس نوعي ماده وجود دارد كه عملكرد پروتئيني را كه در 30 درصد سرطان‌ها دخيل است، متوقف كرده و قادر است سيستم ايمنى بدن را براى هدف قرار دادن و نابود ساختن سلول‌هاى سرطانى تحريك كند. اين خاصيت آناناس به ويژه در مورد سرطان‌پستان، ريه، روده بزرگ، تخمدان و سرطان پوست به اثبات رسيده است. گفتني است آناناس حاوي کربوهيدرات، پروتئين، چربي و آب است. همچنين کلسيم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم، سديم و منگنز از ديگر املاح و مواد معدني تشكيل‌دهنده آناناس به شمار مي‌آيند. آناناس منبع غني از ويتامين C بوده و حاوي ويتامين A و B1 و B2 است.
آناناس از آن دسته غذاهايى است كه خوردنش كمى مشكل است اما به شما تضمين مى‌دهيم كه همان لذتى را كه از خوردن يك قطعه شكلات مى‌بريد، بتوانيد از خوردن يك ليوان آب آناناس هم ببريد. آناناس سرشار از ويتامين‌ها و مواد مغذى مثل كلسيم، پتاسيم، فيبر و ويتامين C است. علاوه بر اين بسيار كم‌چربى و كم‌كلسترول است. اين خواص را مى توانيد از مصرف كمپوت آناناس، ميوه تازه آن، ميوه يخ زده يا حتى آب آناناس به دست آوريد. يكى از خواص مهم آناناس كمك به ساخت استخوان‌هاى سالم و استحكام استخوان‌هاست. آناناس غنى از منيزيم، ماده معدنى‌اى است كه وجودش براى ساخت استخوان‌ها و ارتباط بافت‌ها ضرورى است. آناناس سبب رشد استخوان‌ها در بدن جوانان و استحكام استخوان‌ها در پسران مى‌شود. يك فنجان آناناس حدود ?? درصد منيزيم مورد نياز روزانه بدن را تأمين مى‌كند. از ديگر خواص آناناس مى‌توان به نقش آن در بهبود سرماخوردگى و كاهش ميزان سرفه اشاره كرد. بيشتر افراد هنگام سرماخوردگى ويتامين C يا آب پرتقال بيشتري مى‌خورند، غافل از اينكه خواص آناناس نيز كمتر از آنها نيست. بروملين موجود در آناناس سبب كاهش شديد سرفه يا توقف سرفه‌هاى شديد و كاهش ميزان آن مى‌شود.
چه نوع آناناسي را انتخاب کنيم و چگونه از آن نگهداري نماييم؟
براي تهيه آناناس بايد به دنبال آناناس‌هايي باشيد که وزن آنها نسبت به‌ اندازه‌شان بيشتر باشد. اگرچه آناناس‌هاي بزرگ، گوشت بيشتري دارند ولي به طور معمول هيچ تفاوتي بين آناناس بزرگ و کوچک وجود ندارد. آناناس بايد بدون لکه، ضربه و سياه شدگي باشد. رسيده شدن آناناس بعد از چيده شدن متوقف مي‌شود بنابراين سعي کنيد آناناس‌هايي را انتخاب کنيد که از انتهاي شاخه آنها بوي مطبوع و شيريني متساعد شود. از خريد آناناس‌هايي که بوي ماندگي و ترش مي‌دهند، خودداري کنيد. آناناس را مي‌توان قبل از مصرف يک تا دو روز در دماي خانه نگهداري کرد. اگرچه اين روند به شيرين‌تر شدن ميوه کمکي نمي‌کند اما آبدارتر شدن آن کمک نمايد. اگر بعد از دو روز آناناس را مصرف ننموده‌ايد بايد آن را در نايلون گذاشته و در يخچال براي حداکثر 3 تا 5 روز نگهداري نماييد.

محتويات 100 گرم آناناس

منگنز

56/2 ميلي‌گرم

ويتامين C

87/23 ميلي‌گرم

ويتامين B1

14/0 ميلي‌گرم

مس

17/1 ميلي‌گرم

فيبر

86/1 گرم

ويتامين B6

13/0 ميلي‌گرم

منبع:http://www.salamat.com